דגם: סקודה קארוק
שנת השקה: 2017
קטגוריה: קרוסאוברים קומפקטיים
מחיר התחלתי: 130 אלף ש"ח
מתחרים עיקריים: סיאט אטקה, פיג'ו 3008, קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי
צילומים: ד"ר רונן טופלברג
סקודה משיקה בימים אלו בישראל את הקארוק, הנציג שלה לקטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים ומחליפו של סקודה ייטי. סקודה קארוק הוא למעשה אח תאום לסיאט אטקה ופולקסווגן טיגואן שכבר משווקים בארץ, אך למרות זאת הוא שונה מהם במקצת במידות ובמבחר המנועים המוצע בישראל, כשהעיצוב מבפנים ומבחוץ נראה כהיעתק מוקטן במעט של סקודה קודיאק הממצב מעליו.
הממדים
בהשוואה ליטי אותו הוא מחליף, הקארוק מפגין גידול משמעותי במידות, אך עם זאת מידותיו נמצאות "באמצע הדרך" בקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים אליה הוא משתייך. אורכו של הקארוק הוא 438 ס"מ, מתוכם 264 ס"מ מוקדשים לבסיס הגלגלים. רוחבו של הקארוק הוא 184 ס"מ כאשר הוא מתנשא לגובה של 160 ס"מ כולל מסילות הגג.
נפח תא המטען בקארוק הוא 500 ליטר בגרסאות הרגילות או 567 ליטר בגרסה היקרה המצוידת במערכת קיפול המושבים "ואריופלקס". עם קיפול המושבים ניתן להגדיל את נפח הטעינה במכונית על ל-1,789 ליטר.
הביצועים
סקודה משווקת את הקארוק בישראל עם שלושה מנועים שונים. המנוע הבסיסי הוא טורבו תלת-צילינדרי בנפח 1.0 ליטר המספק 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ. מעליו מוצע מנוע ה-1.5 ליטר טורבו החדש של קונצרן פולקסווגן המצויד בטכנולוגיה של ניתוק צילינדרים בשיוט, כשהוא מניב הספק של 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ. בנוסף תוצע גם גרסת דיזל עם מנוע בנפח 2.0 ליטר, שהספקו הוא 150 כ"ס ו-34.6 קג"מ. שלושת המנועים מגיעים עם תיבת הילוכים כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה, כאשר את מנוע ה-1.0 ליטר ניתן יהיה לקבל באופן חריג גם עם תיבת הילוכים ידנית בעלת שישה יחסי העברה. מנועי הבנזין מגיעים עם הנעה קדמית, כאשר גרסת הדיזל מצוידת במערכת הנעה כפולה, ובהתאם לכך גם עם מתלה אחורי נפרד.
נתוני הביצועים של הקארוק עם מנוע ה-1.0 ליטר עומדים על 10.7 שניות בזינוק ל-100 (10.6 שניות עם תיבה ידנית), מהירות מרבית של 186 קמ"ש (187 קמ"ש לידנית) וצריכת דלק הממוצעת היא 19.2 ק"מ לליטר (18.8 ק"מ לליטר לידנית) בתנאי מעבדה.
עם מנוע ה-1.5 ליטר מזנק הקארוק ל-100 ב-8.6 שניות, מגיע למהירות מרבית של 203 קמ"ש ורושם צריכת דלק ממוצעת של 18.2 ק"מ לליטר. גרסת הדיזל של הקארוק מאיצה ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות, מגיעה למהירות מרבית של 193 קמ"ש ורושמת צריכת דלק ממוצעת של 19.2 ק"מ לליטר בממוצע על פי נתוני היצרן.
הבטיחות
סקודה קארוק משווק בישראל עם חבילת מערכות בטיחות מרשימה, הכוללת כסטנדרט בנוסף ל-7 כריות אוויר גם מערכת התרעת התנגשות עם בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון הגה אקטיבי, התרעת עייפות לנהג ובקרת שיוט אדפטיבית. ברמת הגימור הבכירה "אקסקלוסיב" מתווספים גם התרעה על עצמים בשטחים מתים, זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימת חירום אוטונומית גם בנסיעה לאחור ומערכת לסיוע לזחילה בפקקים.
במבחני הריסוק של EuroNCAP סקודה קארוק בדירוג של חמישה כוכבים, כאשר בגליון הציונים שלו רשומים הגנה של 93% על מבוגרים, 79% על ילדים ו-73% על הולכי רגל, כאשר לאבזור הבטיחות הוענק ציון של 58%.
אבזור ומחיר
את סקודה קארוק ניתן לרכוש בישראל בשלוש רמות גימור. כבר ברמת הגימור 'אמבישן' ישנה רשימת אבזור נכבה הכוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך "6.5 וקישוריות לממשקי אפל וגוגל, בלם יד חשמלי, חיישני חניה מאחור, קיפול מראות חשמלי וחישוקים קלים בקוטר "16.
מחירי הקארוק בקמת גימור זו עומדים על 130 אלף ש"ח לדגם הידני, 140 אלף ש"ח לדגם ה-1.0 ליטר האוטומטי ו-150 אלף ש"ח לגרסת ה-1.5.
בתוספת של 10 אלף ש"ח ניתן לקבל את רמת הגימור 'סטייל' בה מתווספים מערכת מולטימידה משודרגת עם משך "8, תאורת LED מלאה ועוקבת פניה מלפנים, מפתח חכם, תאורת אווירה וחישוקים בקוטר "17.
רמת הגימור הבכירה מכונה 'אקסקלוסיב' וכוללת נוסף למערכות הבטיחות הנוספות גם מושב נהג מתכוונן חשמלית, ריפודי עור/אלקנטרה, מערכת שמע משודרגת עם 10 רמקולים, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, גג שמש פנורמי וחישוקים קלים בקטר "18. מחירו של הקארוק ברמת גימור זו עם מנוע 1.5 ליטר הוא 185 אלף ש"ח.
גרסת הדיזל מוצעת רק ברמות גימור 'סטיל' ו'אקסקלוסיב' כשהמחיר עומד על 185 ו-210 אלף ש"ח בהתאמה.