השקה מקומית: וולוו XC60
וולוו משיקה בישראל את ה-XC60 המציג שפע מערכות עזר לנהג, יכולת נהיגה חצי אוטונומית וגרסת T8 היברידית חזקה הנטענת משקע בייתי. המחיר: החל מ-330 אלף ש"ח
שנת השקה: 2017
קטגוריה: רכבי פנאי יוקרתיים בינוניים
מחיר התחלתי: 330 אלף ש"ח
מתחרים עיקריים: אאודי Q5, ב.מ.וו X3, מרצדס GLC, לקסוס NX, אלפא רומיאו סטלביו
וולוו משיקה בישראל בימים אלו את ה-XC60 החדש, רכב פנאי יוקרתי בגודל בינוני המתחרה בקטגוריה הצפופה מול אאודי Q5 החדשה, ב.מ.וו X3, מרצדס GLC ודומיהם. ה-XC60 הוא אחד הדגמים החשובים ביותר עבור וולוו, וגם הדגם הנמכר ביותר בסגמנט שלו באירופה, לכן לא מפתיע שמבחינה עיצובית שומר ה-XC60 על דמיון לדגם הקודם, אך עם פרשנות מודרנית לחזית, לפרופיל ולתא הנוסעים בהשראת ה-XC90 הגדול יותר.
ה-XC90 מספק עבור אחיו הקטן גם את הפלטפורמה עליה הוא מתבסס. המשמעות היא ששני הדגמים חולקים מכלולי הנעה משותפים, את תצורת המתלים וחשוב לא פחות, שורת מערכות בטיחות ועזרי נהיגה מתקדמים המאפשרים בחלק מהדגמים יכולת נהיגה חצי אוטונומית.
הממדים
הדור החדש של ה-XC60 גדול במעט מקודמו ומציג מידות הממצבות אותו באמצע הדרך מול מתחריו בקטגוריה. אורכו של ה-XC60 החדש צמח ב-6 ס"מ ל-469 ס"מ, אבל השינוי המשמעותי באמת התחולל בבסיס הגלגלים שצמח ב-9 ס"מ נכבדים ועומד עתה על 286.5 ס"מ. הרוחב צמח בס"מ בודד ל-190 ס"מ, כשהגובה קוצץ ב-5 ס"מ ועומד על 166 ס"מ בדור החדש.
נפח תא המטען ב-XC60 עומד על 505 ליטר, כשבגרסה ההיברידית קטן הנפח עקב מיקום המנוע החשמלי ל-468 ליטר.
הביצועים
בישראל משווק ה-XC60 החדש בשלוש תצורות הנעה שונות: בנזין, דיזל, והיברידית נטענת. על גרסאות ההנעה מצוידות בתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם שמונה יחסי העברה ומערכת הנעה כפולה. בגרסאות הבנזין והדיזל מדובר בהנעה כפולה עם מצמד האלדקס השולח את כוח לגלגלים האחוריים בעת הצורך. בגרסה ההיברידית מונעים הגלגלים הקדמיים על ידי מנוע הבנזין ומנוע חשמלי, כשהגלגלים האחוריים מונעים בעת הצורך על ידי מנוע חשמלי נוסף.
גרסת הבנזין מכונה T5 ומונעת על ידי מנוע 2.0 ליטר טורבו המספק 245 כ"ס ו-35.6 קג"מ. נתוני הביצועים עומדים על 6.8 שניות בזינוק ל-100 ומהירות מרבית של 220 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת עומדת על 13.9 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן.
גרסת הדיזל מכונה D5 ומונעת על ידי מנוע 2.0 ליטר כפול מגדשים המניב 235 כ"ס ומומנט של 48.9 קג"מ המתקבלים בין 1,740 ל-2,200 סל"ד. גרסה זו מאיצה ל-100 ב-7.2 שניות ומגיעה למהירות מרבית דל 220 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת עומדת על 18.2 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן.
הגרסה ההיברידית מכונה T8 ומונעת על ידי מנוע 2.0 ליטר עם מגדש טורבו ומגדש על המספק 320 כ"ס, אליו מצטרפים צמד מנועים חשמליים היוצרים הספק משולב של 408 כ"ס. בגרסה זו מאיץ ה-XC60 ל-100 ב-5.3 שניות, מגיע למהירות מרבית של 230 קמ"ש ורושם צריכת דלק ממוצעת של 47.6 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. סוללות הליתיום-יון שבמכונית מסוגלות לספק טווח מרבי של 45 ק"מ בנסיעה חשמלית בלבד בעת הצורך.
הבטיחות
כמתבקש ממוניטין הבטיחות של וולוו, ה-XC60 החדש מצויד בחבילה ארוכה ומרשימה של מערכות בטיחות ועזרי נהיגה מתקדמים. בגל רמות הגימור והדגמים מציע ה-XC60 7 כריות אוויר, מערכת התרעת התנגשות המזהה גם הולכי רגל בשילוב בלימת חירום אוטונומית, מערכת שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, תאורת אור גבוה אדפטיבית והתרעת ערנות לנהג.
החל מרמת הגימור מומנטום פלוס מצטרפת בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים העובדת בשילוב מערכת השמירה על נתיב הנסיעה ומעניקה למכונית יכולת נהיגה עצמאית חצי-אוטונומית. בגרסת ה-T8 הבכירה מצטרפים גם זיהוי עצמים בשטחים מתים עם תיקון הגה אקטיבי, בלימת חירום גם בזמן נסיעה לאחור ותאורת LED אדפטיבית חזית.
נכון לעתה ה-XC60 החדש טרם נבחן במבחני הריסוק של ארגון ה-EuroNCAP.
אבזור ומחיר
ה-XC60 החדש מוצע בישראל בשלוש רמות גימור עיקריות. רמת הגימור הבסיסית בגרסאות הבנזין והדיזל מכונה 'מומנטום' והיא כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה עם 10 רמקולים, מושבים מתכווננים חשמלית עם חימום, ריפודי עור, דלת תא מטען חשמלית, גג שמש פנוראמי חשמלי, תאורת LED מלאה בחזית וחישוקים קלים בקוטר "18. במחיר לרמת גימור זו עומד על 330 אלף ש"ח לדגם הבנזין ו-350 אלף ש"ח לדגם הדיזל.
מעליה מוצעת רמת גימור 'מומנטום פלוס', בה מתווספים מתי אוויר אדפטיביים, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, מפתח חכם, מערכת חניה עצמאית ואת מערכות הבטיחות הנוספות. המחיר לרמת גימור זו עומד על 360 לדגם הבנזין ו-370 אלף ש"ח לדגם הדיזל.
גרסת ה-T8 ההיברידית מגיעה ברמת גימור "אינסקריפשן" הכוללת בנוסף לציוד של רמות הגימור האחרות גם מערכת שמע משודרגת עם 15 רמקולים, ריפודי עור נאפה, תאורת LED אדפטיבית מלאה ועוקבת פניה, קירור למושבים הקדמיים וחישוקי "19. מחירה של גרסת ה-T8 הוא 370 אלף ש"ח, שניתן לקבלה גם עם חבילת עיצוב R Design במחיר דומה. מחיר המכונית כולל גם התקנה של עמדת טעינה ביתית.
מחירה האטרקטיבי יחסית של גרסת ה-T8 נובע מהטבת המיסוי הירוק המתאפשר בזכות השתייכותה לקבוצת זיהום 2. אלא שביחס לדור הקודם של ה-XC60 הדור החדש יקר בכמה עשרות אלפי שקלים, כאשר היבואן מסביר זאת בתוספת הנעה כפולה שלא הייתה סטנדרטית בעבר, לצד התווספות שורת מערכות הבטיחות החדשות ורמות אבזור בוהות יותר. כך או כך, מדובר ברמות מחיר המקבילות לדגמי הכניסה של המתחרות מגרמניה.