עיתונות רכב אובייקטיבית מבית TheCar

סקירת שוק: הקרוסאוברים הבטוחים ביותר בישראל

מחפשים לרכוש קרוסאובר משפחתי חדש? הנה לפניכם הדגמים המצטיינים הן בבטיחות הפאסיבית והן במפרט מערכות הבטיחות המתקדמות

הכתבה מעודכנת נכון למאי 2018

בטיחות היא אחד מהנושאים החשובים הנלקחים בחשבון כאשר באים לבחור מכונית חדשה ומן הראוי לתת לה חלק נכבד במערך השיקולים לפני הקניה. גם תעשיית הרכב משקיעה האחרונים משאבים עצומים בתחום הבטיחות, כשבעשור האחרון נוסף לשדרוג בבטיחות הפאסיבית התחוללה פריצת דרך בתחום הבטיחות האקטיבית, עם מערכות בטיחות חדשות המתריעות על סכנת תאונה ואף מסוגלות לבלום ולהסיט את ההגה על מנת למנוע אותה.

כדי לעזור לכם לבחור את המכוניות הבטוחות ביותר עבורכם, אנו מביאים בפניכם סדרת כתבות חדשה שתסקור בפניכם את הדגמים הבטוחים ביותר בקבוצות הרכב השונות מבין הדגמים המשווקים בישראל. הבחירה מתבססת על שני פרמטרים עיקריים. הראשון הוא ציוני הבטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP על פי התקן המחמיר של הארגון שנכנס לתוקף בשנת 2016. על פי תקן זה, מעבר לשדרוג בדרישות ההגנה הפאסיבית, כדי לזכות בציון של חמישה כוכבי בטיחות נדרשת מערכת בלימת חירום אוטונומית כציוד סטנדרטי במכונית – מערכת היכולה למנוע התנגשות או לפחות לצמצם משמעותית את נזקיה. לרשימה הכנסנו מכוניות שזכו לציון של למעלה מ-90% בהגנה על מבוגרים.

הפרמטר השני הוא מערכות הבטיחות האקטיביות איתן משווקת המכונית בישראל. למרבה הצער, בין היתר הודות למדיניות מעוותת אותה הנהיג משרד התחבורה, לא מעט מכוניות מגיעות ארצה ללא מערכות הבטיחות וההתרעה המקוריות המותקנות על פס הייצור ומסתפקות בהתקנת מקומית של מערכות התראה דוגמת מובילאיי. מכוניות אלו זוכות להטבת המס אותה מעניק משרד התחבורה, אך בפועל מציעות רמת בטיחות פחותה שכן הן נעדרות את המערכות האקטיביות שיכולות למנוע תאונה ולא רק להתריע בפניה.


בפרק הראשון של הסדרה נסקור בפניכם את הדגמים הבטוחים ביותר אותם ניתן לרכוש בישראל בקרב רכבי הקרוסאובר הקומפקטיים שהפכו להיות מבוקשים ביותר על ידי בעלי משפחות, כשטווח המחיר שלהם נע בין 135 ל-180 אלף ש"ח.

טויוטה C-HR

ציון מבחן הריסוק: רכב הפנאי המוחצן של טויוטה נמצא על התפר שבין קטגוריות הגודל ונחשב לאחד הקרוסאוברים הפופולארים ביותר בישראל. מבחני הריסוק הרשם טויוטה C-HR עם ציון של 95% בהגנה על מבוגרים, אך עם זאת ציוני ההגנה על ילדים ועל הולכי רגל היו מעט פחות משכנעים ועומדים על 77% ו-76% בהתאמה.

מערכות בטיחות: בהתאם למדיניות של היבואן המקומי, טויוטה C-HR כולל חבילת מערכות בטיחות מרשימה כסטנדרט בכל רמות הגימור, כאשר הוא מצויד בבלימת חירום אוטונומית ומערכת התרעה על סטייה מנתיב עם תיקון הגה אקטיבי. בנוסף ישנן גם מערכות התרעת עייפות לנהג, תאורת אור גבוה אדפטיבית וזיהוי תמרורים וסימני דרך.

מאזדה CX5


ציון מבחני ריסוק: הדור החדש של מאזדה CX5 מפגין רמת בטיחות גבוה משמעותית מזה של הדגם המוחלף, למרות שהוא מתבסס עליו. כמו הטויוטה CH-R גם ה-CX5 זכה לציון של 95% בהגנה על מבוגרים, כאשר ציון ההגנה שלו על ילדים מעט גבוה יותר ועומד על 80%, כשציון ההגנה על הולכי רגל הוא 77%.

מערכות בטיחות: מאזדה CX5 כוללת כסטנדרט מערכת בלימת חירום אוטונומית הפועלת במהירויות שבין 4 ל-80 קמ"ש. החל מרמת הגימור "פרימיום" ישנה מערכת שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה המחליפה את מערכת המובילאיי הקיימת ברמת הגימור הבסיסית, אליה מצטרפת תאורת אור גבוה אדפטיבית. בדגם ה-2.5 ליטר הבכיר ישנם גם מערכת התרעת עייפות ובלימת חירום גם בנסיעה לאחור עד למהירות של 4 קמ"ש.

סובארו XV

ציון מבחני ריסוק: בסיכום שנת 2017 העניק ארגון EuroNCAP לסובארו XV את התואר הקרוסאובר הבטוח של השנה, והציונים אותם קיבל בהחלט מרשימים. בהגנה על מבוגרים זכה ה-XV לציון של 94% כשבהגנה על ילדים הוא זכה לציון מרשים מאד של 89%. גם בהגנה על הולכי רגל זכה סובארו XV לציון גבוה עם 84%.

מערכות בטיחות: סובארו XV הוא הדגם הראשון של סובארו בישראל המצויד בחבילת מערכות הבטיחות האקטיביות של סובארו המכונה EyeSight. חבילה זו כוללת בלימת חירום אוטונומית כולל בנסיעה לאחור, התרעת התרעה על סטייה מנתיב ורכבים בשטחים מתים ותאורת אור גבוה אדפטיבית. עם זאת, החבילה המרשימה הזו קיימת בישראל רק ברמת האבזור הבכירה של של ה-XV, לכן היא מומלצת ללא עוררין על פני הגרסאות הרגילות המסתפקות במערכת מובילאיי בלבד וללא בלימת חירום אוטונומית (שבלעדיה גם ציון חמשת הכוכבים במבחני הריסוק אינו תקף). 

מיצובישי אקליפס קרוס


ציון מבחני ריסוק: מיצובישי אקליפס זכה לציון מרשים מאד של 97% בהגנה על מבוגרים, מבין הגבוהים שהוענקו אי פעם על ידי ארגון EuroNCAP בסעיף זה. בסעיף ההגנה על ילדים קיבל מיצובישי אקליפס קרוס פחות משכנע, אך עדין טוב למדי, של 78% כשבהגנה על הולכי רגל ניתן לו ציון של 80%.

מערכות בטיחות: לישראל מגיע מיצובישי אקליפס קרוס כסטנדרט בגרסת הבסיס עם בלימת חירום אוטונומית עד למהירות של 80 קמ"ש, התרעת סטייה מנתיב ותאורת אור גבוה אדפטיבית. ברמות האבזור הבכירות יותר יש מערכת בלימת חירום משודרגת הפועלת עד למהירות של 180 קמ"ש, כשברמת האבזור הבכירה והיקרה ישנן גם מערכות התרעה על עצמים בשטחים מתים ותנועה חוצה מאחור. עם זאת היא אינה מציעה באף אחת מרמות האבזור מערכת לתיקון אקטיבי של סטייה מנתיב.

סיאט אטקה



ציון מבחני ריסוק:  סיאט אטקה הרשים גם הוא במבחני הריסוק של EuroNCAP עם ציון גבוה של 93% בהגנה על מבוגרים וציון של 84% בהגנה על ילדים, מעט מעל הממוצע של המכוניות הנזכרות בסקירה זו. בהגנה על הולכי רגל הוענק לאטקה ציון של 71%, נמוך באופן יחסי מכוניות הנזכרות כאן אך בגדר הממוצע במבחני הריסוק.

מערכות בטיחות: לסיאט אטקה ישנה כסטנדרט מערכת בלימת חירום אוטונומית, אך זו פועל רק במהירויות עירוניות של עד 30 קמ"ש. ברמת הגימור הבסיסית מסתפקת האטקה אמנם במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, אך מרמת גימור סטיל היא כוללת מערכת התרעה על עצמים בשטחים מתים שהיא חשובה מאד בתנאי הנהיגה בכבישי ישראל, יחד עם התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור. למרות נחיתות מה בסעיף זה, היא נכנסת לרשימה הודות לציוני הבטיחות הפאסיבית הגבוהים.

פולקסווגן טיגואן


ציון מבחני ריסוק: פולקסווגן טיגואן חולק בסיס משותף עם סיאט אטקה, אך למרות זאת יש הבדלים קלים בציונים אותם קיבל. בהגנה על מבוגרים הוענק לטיגואן ציון גבוה של 96% שעדיף במעט על זה של האטקה, אך בהגנה על ילדים ועל הולכי רגל הוא זכה לציונים מעט נמוכים יותר של 80% ו-68% בהתאמה, אך למרות זאת הוא נחשב מבין הדגמים הבטוחים בקבוצה.

מערכות בטיחות: כמו האטקה, גם הטיגואן מגיע ארצה עם מערכת בלימת חירום אוטונומית הפועלת במהירויות בלבד, אליה הוא מוסיף כסטנדרט מערכת התרעה על ערנות הנהג. ברמת הגימור קומפורטליין ישנה גם מערכת בלימת חירום בנסיעה לאחור. גם כאן לא מדובר בחבילת הבטיחות המרשימה ביותר ברשימה, אך הודות לרמת בטיחות פאסיבית גבוהה ומערכת בלימת החירום האוטונומית גם הטיגון מוצא כאן מקום.


לא נכללות ברשימה: קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי, טיוטה ראב 4 מציעות גם הם צירוף של מערכות בטיחות מתקדמות בהתאם לרמות האבזור, אלא שהן נבחנו לפני שנת 2016, לפני כניסתו לתוקף של התקן המחמיר של ארגון EuroNCAP, לכן עד שלא יבחנו בשנית על פי התקן החדש תוצאות מבחני הריסוק שלהן אינן תקפות.

עוד חדשות ומבצעים